Belgische overheid molt de auto-industrie

18/10/2016 - 10:05

Weldra iedereen met het openbaar vervoer naar het werk! Tenzij er gestaakt wordt natuurlijk...

Eerder werd al aangekondigd dat de huidige Euro95-benzine vanaf volgend jaar vervangen zal worden door iets met meer plantensap. Een mengeling die, in tegenstelling tot in onze buurlanden, iets duurder zal uitkomen dan de Euro95. Auto’s die geen plantensap lusten, die moeten dan maar overstappen op het (nog) duurdere Euro98.

Maar er is meer. Het nu op de tafel gegooide mobiliteitsbudget namelijk. Wat houdt dat in?

Wel, zo’n 45 procent van de nieuwe vierwielers die thans verkocht worden, zijn leasebakken. Auto’s van de zaak dus. Heel wat werkgevers geven hun werknemers een firmawagen, omdat dit goedkoper uitkomt dan enkele honderden euro’s per maand meer loon. Patronale bijdragen enzovoort, weet u wel.

Viceminister Didier Reynders wil daar nu verandering inbrengen. Hij wil werknemers die hun firmawagen laten staan, belonen met 450 euro netto per maand extra.

Hoe het mobiliteitsbudget er precies zal uitzien, blijft vooralsnog een raadsel. Verwacht wordt dat onze regering binnenkort een pakket aan maatregelen zal samenstellen waardoor werknemers met een bedrijfswagen die eventueel kunnen inruilen voor het openbaar vervoer, de mogelijkheid om deels thuis te werken of te carpoolen. Voor wat, hoort wat, en viceminister Didier Reynders (MR) sprak afgelopen weekend al over een extra nettovergoeding van 450 euro voor wie z'n salariswagen afzweert. Verwacht wordt, dat heel wat werknemers op dat voorstel zullen ingaan. Dat staat vandaag in HLN te lezen: D’Ieteren, de Belgische importeur van de merken Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bugatti, Lamborghini en Porsche, vreest dat ze zo’n dertien procent minder omzet zullen draaien als dit plan doorgaat. Andere merken die vooral leasewagens verkopen – en dus mee de dupe zullen zijn – zijn BMW, Mercedes en Volvo.

Hand in hand gaan de plannen voor het duurder maken van de tankkaart van die leasewagens. Een extra belasting moet die kaarten zo’n 250 euro per jaar duurder maken voor de werkgever. (StiePel)

Facebook comments